Rapport van Robert Boerman
Nadat we de melding van deze graancirkel van Nettie Trouw ontvingen, is de Stichting PTAH de volgende dag naar Oss afgereisd voor nader onderzoek. Dat onderzoek leverde een aantal interessante zaken op:
Op woendagavond 9 juli rond half tien zag een wandelaar geen graancirkel in het veld liggen. Dezelfde avond rond half twaalf reed een ooggetuige op de A50 en keek in de richting van het noorden en zag daar een kolom van wolken welke ongeveer 100 meter boven de grond hing (zie afbeelding). Er was volgens de ooggetuige, op wat sluierbewolking na, verder geen bewolking.
Ook wist de ooggetuige te vertellen dat een hond de hele nacht geblafd had. De volgende dag is deze graancirkel in een tarweveld ontstaan. Ook zijn er tal van leylijnen gemeten (zie volgende pagina).
De volgende dag - zaterdag 13 juli - belde de ooggetuige op om te vertellen dat hij de avond ervoor (12-07-2003) wederom over de A50 reed en enkele vliegtuigsporen zag, waarvan hij dacht dat het heel goed mogelijk zou zijn dat hij de bewuste avond voordat de graancirkel ontdekt werd, mogelijk ook een vliegtuigspoor gezien had. Afhankelijk van de positie van waar je kijkt, zou het kunnen dat het lijkt alsof er een kolom van wolken in de lucht stond, maar vermoedelijk, zo vertelt de ooggetuige, was het mogelijk slechts een spoor van een vliegtuig...
Wat de ooggetuige precies heeft gezien weten we niet, maar ongeveer twee jaar geleden vond in Engeland iets dergelijks plaats: daar ontstond uit de wolken een kolom die naar beneden kwam...
UPDATE 14-07-2003:
Vandaag, 14 juli 2003 kreeg de Stichting PTAH een telefoontje van Eric van Houtum over de kolom van wolken welke ook hij op de avond voordat de graanrcirkel nabij Oss ontstaan is.
Op 9 juli heb ik de bewuste kolom wolk ook gezien. Ik kwam omstreeks 23:00 uit de richting van Nistelrode rijden richting A50. Net voor het bereiken van de snelweg zag ik de kolom links van mij. Mijn eerste ingeving was dat het hier een vliegtuig in moeilijkheden betrof omdat het wat weghad van een iets breder dan normaal vliegtuig condens spoor,
en ook nog steil naar beneden ging met. Ik schat dat de kolom op een halve kilometer boven de grond ophield, maar het kan uiteraard ook minder of meer geweest zijn omdat ik geen referentiepunten had.
Eenmaal op de snelweg kon ik de kolom nog zeer duidelijk zien.
Ook hier was mijn indruk dat hij nog steeds scherp naar beneden (of naar boven) wees.
Ik heb de kolom nog kunnen zien tot ik voorbij de afslag Ravenstein was, daarna werd
het echt te donker, maar ik geloof dat als het toen nog licht genoeg zou zijn geweest, ik
de kolom nog wel verder had kunnen zien.
De snelweg maakt van Oss tot Ravenstein een hele lange flauwe bocht, dus als het een
horizontale streep zou zijn geweest die door een optisch effect rechtop leek te staan,
had hier een verandering in op moeten treden. Dit was niet het geval, de kolom
leek langs het hele traject vertikaal te staan. Ook bleef de afstand van de onderkant
van de kolom tot de begane grond gelijk, voor zover ik dat kan beoordelen.
Er waren op het moment dat ik de kolom waarnam twee vliegtuig condensaat sporen
die in de nabijheid van de kolom zweefden. Deze waren dunner, maar de randen waren
ongeveer het zelfde. Ook was duidelijk dat deze twee vliegtuigsporen in een horizontaal
vlak lagen, en de kolom duidelijk niet.
Eric van Houtum
UPDATE 21-07-203:
Afgelopen woensdag kreeg de Stichting PTAH een melding van een UFO welke boven het gebied zou hebben gevlogen waar de graancirkel van Oss ontdekt werd.
Na een zeer warme dag (35 graden Celsius) lag ik rustig een kwartiertje lui in een tuinstoel op het terras naar het luchtruim te kijken (vanaf 21.30 uur)
Rond deze tijd begint het midden juli al zo'n beetje te schemeren, doch zie je zwaluwen nog heel hoog in de lucht vliegjes vangen en begonnen juist onze "huisvleermuizen" eveneens aan hun dagelijkse rondjes boven de tuin te draaien.
De zon verlicht rond dat tijdstip nog net de bovenste wolkenlaag, waardoor bijvoorbeeld hoog vliegende vliegtuigen eveneens zeer goed zichtbaar zijn, hun ijsvormende condensstrepen achter zich latend.
Al kijkend naar het luchtruim zag ik plotseling tussen en soms boven enkele dikke schapenwolken een "rond vliegtuig".
Tegen mijn zoon Marius en mijn vrouw Annelies zei ik direct dat ik een UFO zag. Echter doordat vlakbij het huis een notenboom staat, waarvan het bladerendak gedeeltelijk over ons terras hing, moest ik eerst opstaan om verder in de tuin deze UFO te zien en te volgen. Helaas bleek het niet meer mogelijk de UFO verder te volgen daar het wolkendek op dat moment te dik was om de UFO nog waar te nemen.
Wat heb ik dan wel waargenomen. Twee concentrische circels, die zich met grote snelheid voortbewogen. Hun snelheid was beduidend hoger dan een gemiddeld vliegend vliegtuig op die hoogte. De hoogte heb ik op geschat 1200 -1500 meter. Maar daar kan ik me ook wel in vergissen. Soms bewegen schapenwolken zich wellicht op 2 tot 3 kilometer.
De cirkels waren donker, doch er branden geen lampjes in het rond, zoals zoveel op tekeningen over UFO's wordt afgebeeld.
Tussen de cirkels was de kleur bijna hetzelfde als het luchtruim erom heen. Een mix van lichtgrijze wolken met een grijsblauwe achtergrond.
De grootste cirkel was geschat zeker twee tot drie maal zo groot als een Boeing 747 passagierstoestel.
Van enige bevroren condensvorming van uitlaatgassen was geen sprake. Geen enkele streep van verbranding/brandstof of anderszins was waar te nemen.
Voor mij was dit de eerste keer dat ik een UFO heb waargenomen. Wilde er eigenlijk ook nog niet echt in geloven voorheen.
Merkwaardig is dat toevallig ik de volgende dag (17 juli 2003) in het huis aan huisblad Oss Actueel een foto zag van een graanveld in Geffen, waarin de week ervoor op onverklaarbare wijze enkele graancirkels waren ontstaan.
Daar de door mij waargenomen UFO in de richting van Oss/Geffen door het luchtruim bewoog, zou dit mogelijkerwijs een verband met elkaar kunnen staan.
De hele waarneming en discussie daarna heb ik zonder enige bijgeloof beleefd.
Ir. John Halie
Klik op foto's om te vergroten
Klik op foto's om te vergroten
Klik op foto's om te vergroten